گفتگوی نوید طاهری با علیرضا امتیاز اپیزود هشتم


در هشتمین اپیزود از پادکست آرک-گپ تحت عنوان “سودای معمار-ستاره شدن“با مهندس علیرضا امتیاز به گفتگو نشستم؛از مم ها و نقش آن در تداوم بقای تمدنها تا حضور مم ها در تکامل پروسه خلاقانه در معماری صحبتکردیم.

اگر نگاه به موضوع حضور و تداوم سلبریتیها در تاریخ تکامل بشر علاقه مند هستید این گفتگو می تواند تا حد زیادی دیدگاه شما رو نسبت به موضوع تغییر دهد.

تهیه تولید و تدوین: مهندس نوید طاهری

مهمان برنامه: مهندس علیرضا امتیاز

کتاب ژن خودخواه و اطلاعات تکمیلی درباره این اپیزود

ژن خودخواهThe Selfish Gene کتابی درباره  فرگشت  تکامل  است که ریچارد داوکینز در سال ۱۹۷۶  میلادی  نوشت. این کتاب در دنبالهٔ کتاب نخست جرج ویلیامز به نام سازگاری و انتخاب طبیعی نوشته شده‌است. داوکینز اصطلاح ژن خودخواه را برای توضیح تکامل ژن محور به کار برد، و بر این پایه است که تأثیر تکامل در سطح ژن‌ها بارزتر است و تکامل در سطح جانداران یا جمعیت‌ها هیچگاه بالاتر از انتخاب برپایه  ژن‌ها قرار نمی‌گیرد.

بر این اساس، انتظار می‌رود که یک جاندار تا آنجا تکامل یابد که شایستگی کلی‌اش (شمار پخش رونوشت‌های ژن‌هایش) بیشترین حالت ممکن شود. (نه یک جاندار خاص). در نتیجه، به سوی یک استراتژی پایدار تکاملی می‌رود. در این کتاب برای نخستین بار واژهٔ میم به کار رفته‌است. میم واحدهای فرهنگی تکاملی است که شبیه ژن‌ها در محیط زیستی عمل می‌کند. پیشنهاد شده که رونوشت‌برداری خودخواهانه علاوه بر ژن‌ها در فرهنگ‌های انسانی هم برابرهایی دارد. پس از انتشار کتاب، میمتیک موضوع بسیاری از پژوهش‌ها و کتاب‌ها بوده‌است. در سال ۲۰۱۷ در رای‌گیری جشن ۳۰ سالگی جایزه کتاب انجمن سلطنتی بریتانیا در مورد «اثر گذارترین کتاب علمی تمام ادوار تاریخ علم»، برای نخستین بار کتاب «ژن خودخواه» ریچارد داوکینز بالاتر از کتاب «منشاء انواع داروین» و «اصول ریاضیات طبیعی نیوتون» قرار گرفت. کتاب «ژن خودخواه» در ایران با ترجمه دکتر جلال سلطانی از سوی انتشارات مازیار (۱۳۹۶) منتشر شده و در عرض ۷ ماه به چاپ سوم رسیده‌است